Der kan være mange forskellige grunde til, at du ønsker at styrke din mave og dine mavemuskler. Måske har du haft nogle udfordringer med lænd og ryg, og dermed har brug for at styrke hele din core, så du bærer dig selv bedre fremover. Måske er du mere æstetisk anlagt og gerne vil se godt ud, når du går en tur på stranden og måske tiltrækker nogle lækre strandløver eller løvinder. Det kan også være en del af din helhedsstyrketræning, hvor du styrker og træner alle musklerne i din krop. Uanset hvilket formål og behov du har med træning af dine mavemuskler, ser vi her nærmere på, hvordan du kan styrke maven på bedste og mest funktionelle vis. Læs med her og bliv inspireret til en stærkere mave.

Statiske og dynamiske maveøvelser

Du kan både lave statiske og dynamiske maveøvelser, og her bliver anbefalet, at du laver en kombination af disse to metoder. Hvis vi skal nævne nogle af de bedste maveøvelser, kan vi her sige:

  • Side planke
  • almindelig planke
  • Russian twist
  • Toes to bar

Disse ovennævnte øvelser udgør nemlig to øvelser, der er aktive og to øvelser, der er statiske. De styrker dit  op-spænd og de styrker din dynamik i bevægelsen.

Når du træner disse maveøvelser, er det bedst at lave minimum en statisk øvelse og en dynamisk. Så sikrer du dig, at du kommer hele vejen omkring.

Effektiv mavetræning

Du kan både lave decideret mavetræning i kraft af mave øvelser, eller du kan lave dem i øvelser hvor du bruger maven meget aktivt som for eksempel i squats eller når du løfter vægte eller vægtstænger som i dødløft og bænkpres. Det er altid en god ide at lave maveøvelser som del af en helhedstræning af kroppen og ikke kun som en isoleret træningsdel. Dette skyldes blandt andet, at hele torsoen skal trænes, så du ikke træner skævt. Træner du kun mavemusklerne uden at træne rygmusklerne, vil du nemlig ende med at være mere foroverbøjet, fordi ryggen ikke skaber en modvægt til mavemusklerne. Derfor er det en god ide at lave rygøvelser samtidig med maveøvelserne, ligesom udstræk af siderne på kroppen, i benene og langs ryg og i nakken kan give en mere all round træning, så din krop bliver balanceret.

To til tre gange om ugen

Hvor ofte skal du så lave disse mave øvelser? Det er værd at anbefale, du laver dem ca. 2-3 gange om ugen med mave øvelser, så din mave forbliver trænet og stærk.